موعود
نوعهدان - پیش شماره 1 : شهریورماه 1398

نوعهدان - پیش شماره 1 : شهریورماه 1398

به مناسبت عید غدیرخم و تجدید عهد با ولایت و امامت موسسه فرهنگی موعود عصر عج ماهنامه الکترونیکی نوعهد...

فرهنگ غدیر در سخنان امام رضا علیه السلام

فرهنگ غدیر در سخنان امام رضا علیه السلام

معرّفی غدیر، تنها وظیفۀ امامان علیهم السلام و امثال علامه امینی رحمه الله نیست؛ بلکه امروزه نیاز به ...

ضرورت ولایت پذیری

ضرورت ولایت پذیری

به درستی که سرپرست شما خدا و رسولش و مؤمنان هستند. همان کسانی که نماز بر پا می دارند و در حالی که در...

نااميدي شرق و غرب به‌خاطر نصب علي‏ علیه‏ السلام

نااميدي شرق و غرب به‌خاطر نصب علي‏ علیه‏ السلام

وقتي جريان غدير مطرح شد و وجود مبارك علي بن أبيطالب به دستور ذات أقدس إله به مقام شامخ خلافت و ولايت...

از عید خون تا عید خدا

از عید خون تا عید خدا

عید خون همان «عید اضحی»، به معنی قربانی كردن است. در سرزمین مِنی با قربانی گوسفند، «مَنْ» به «ما» تب...

  • نوعهدان - پیش شماره 1 : شهریورماه 1398

  • فرهنگ غدیر در سخنان امام رضا علیه السلام

  • ضرورت ولایت پذیری

  • نااميدي شرق و غرب به‌خاطر نصب علي‏ علیه‏ السلام

  • از عید خون تا عید خدا

آگهی

با آن كه بسیاری از سنّت های ایرانیان بعد از ظهور اسلام در ایران از بین رفت و سنّت های اسلامی جای آن ها را گرفت، عیدنوروز كم و بیش در میان آن ها باقی ماند. شاید به خاطر این باشد كه در این روز امور معنوی و حوادث مذهبی متعددی به وقوع پیوست كه آن را جاودانه ساخت. حتّی بنابر بعضی از روایات، قبل از ظهور اسلام نیز این روز مورد توجّه انبیا و اولیای الهی بوده است. 

با بررسی متون تاریخی به این نتیجه می‌رسیم كه جریان ولادت امام علی(ع) و شكافته شدن دیوار كعبه در منابع متعددی از اهل سنت نقل شده است.
به نقل مورخان و محدثان مشهور ولادت امام علی(ع) در سیزدهم رجب سی سال بعد از عام الفیل در درون خانة كعبه روی داده است و جریان از این قرار است كه: «یزید بن قعنب گوید: من و عباس بن عبدالمطلب و گروهی از خاندان عبدالعزی در برابر خانه خدا نشسته بودیم كه ناگهان دیدیم فاطمه بنت اسد، مادر امیرمؤمنان(ع) كه به آن حضرت حامله بود و نُه ماه از مدت حملش می‌گذشت با حالتی خاص که حاکی از درد زایمان بود وارد شد و به درگاه خداوند عرض كرد: پروردگارا! من به تو و پیامبران و كتاب‌هایی كه از جانب تو فرستاده شده اند ایمان دارم و...

شخصیت والای بزرگ پرچمدار عبادت، دیانت، عدالت، سخاوت، مروت، کرامت، شجاعت، معرفت، بصیرت، حقیقت، ذکاوت، فضیلت و شهادت و کلام آسمانی او که دنیای بشریت را به حیرت واداشته است، بهترین توشه و دستمایه برای سرودن اشعار استادان کلام بوده و هر کدام با آفرینش های ادبی، فضایل و مناقب آن حضرت را به رشته نظم درآورده اند.

در دورانى كه سخن گفتن از مباحث اقتصادى و افزايش و كاهش درآمد سرانه، رشد، توسعه و توليد ناخالص ملى و پى جويى مسائل مربوط به پيچيده ترين فن آوريهاى عالم ارتباطات و ساخته هاى صنعتى، به همراه بحث و كندوكاو پيرامون مكتب نوظهور «هرمنوتيك» و اثبات ثبات يا دگرگونى فهم ما از متون دينى- قبض و بسط تئوريك شريعت يا فى الواقع نسخه فارسى [Contextuality -] و همچنين بررسى برخورد تمدنها و عاقبت قابل پيش بينى براى آنها، رسم و عادت زمانه شده است، بيان احوال امام زمان، عجل الله تعالى فرجه الشريف، به عنوان يك حقيقت غايب از نظر و مباحث و مسائل مربوط به آن حضرت، عليه السلام، به عنوان موعود منتظر، چه بسا در ذهن برخى ساده انديشان و شيفتگان عرف موجود، بل حافظان و مدافعان سينه چاك او و فرهنگى كه آن را پروريده، سخت نامانوس و ناضرور بنمايد.

على اكبر حسنى‏
در ضمن بررسى ويژگي هاى حكومت جهانى آن حضرت، اين سؤال مطرح است كه با وجود جهانخواران تا دندان مسلح و ارتشهاى عظيم و منظم و پيچيده و سلاحهاى فوق مدرن الكترونيكى و تكنيك برتر ابرقدرتها و سلاحهاى هسته اى و طرحهاى جنگ ستارگان و ... پيروزى جهانى براى امام زمان، عليه السلام، چگونه ميسر است؟

ابراهيم شفيعى سروستانى‏
نيمه شعبان در اذهان شيعيان و محبان اهل بيت، عليهم السلام، به عنوان روز ميلاد نجات بخش موعود معنا و مفهوم مى يابد. روز ميلاد بزرگ مردى كه انسانيت، ظهور او را به انتظار نشسته و عدالت براى پاى بوس قدمش لحظه شمارى مى كند.

بدون ترديد از سويي شناساندن حضرات معصومين علیهم السلام براي نسل نو بر مبلّغان و متوليان فرهنگ ديني امري شايسته و ضروري است، و از سويي ديگر نامها و القاب آن گراميان حكايت گر برخي از ويژگيهاي زيباي اخلاقي و اجتماعي آنان مي باشد.

كرامت عبارت است از «انجام كار خارق العاده با قدرت غير عادى و بدون ادعاى نبوت و يا امامت.» (1)
به عقيده اكثريت علماى مذاهب اسلامى - جز گروه اندكى از معتزليها - صدور كرامت از اولياى خداوند و به دست آنها ممكن است. به قول دانشمندان: «اَدَلُّ دَلِيلٍ عَلَى اِمْكَانِ الشَّىءِ وُقُوعُهُ؛ بالاترين دليل بر امكان چيزى، وقوع و انجام آن چيز است.»

براى فاطمه سلام الله علیها نزد خداى متعال نُه اسم است: فاطمه، صديقه، مباركه، طاهره، زكيه، راضيه، مرضيه، محدثه و زهرا. آنگاه فرمود: معنى و تفسير فاطمه را می دانى؟ گفتم: آقاى من! شما بفرماييد. فرمود: فاطمه سلام الله علیها را از آن جهت فاطمه گويند كه از شر به دور است.»

پيش از اسلام در هيچ يك از جوامع بشري، زن عضوي مؤثر و شخصي مستقل محسوب نمي شد و كلمه زن مفهوم زبوني، خواري و بي خردي داشت و در ادبيات آنان، چه نظم و چه نثر سخن بسيار در ناشايستگي و تحقير جنس زن يافت مي شود كه طرز تفكر و ديدگاه آنان را نسبت به زن نشان مي دهد.

طرح روز

جستجو

جدیدترین نظرات

اوقات شرعی


آگهی
آگهی
آگهی
آگهی

سرخط خبرها